Etablering av sosiale ferdigheter hos en ungdom med autisme, samt vedlikehold av disse ferdighetene og beskrivelse av videre progresjonslinjer.
13. mai 200015:00-18:00
Veslefjellhall 2 og 3
Presentør
Margrete Meidel Ramsdal | ||
Nina Stensland-Rørby |
Abstract
I presentasjonen beskrives etablering av sosiale ferdigheter hos en 13 år gammel jente med diagnosen "Infantil autisme". Hun bor i kommunal barnebolig og har en 2:1-bemanning. Hun karakteriseres som relativt velfungerende mht. ADL-ferdigheter, men har mangler i sosial funksjon.
Presentasjonen beskriver hvordan sosiale ferdigheter etableres i fht. fire hovedområder; lære å ta imot besøk, lære å samhandle i en aktivitet, lære å føre en samtale og lære å ta avskjed med besøket. Videre forklares det hvordan man ved etablering av sosiale ferdigheter bl.a. kan bruke regelstyring, prompt/fading og reetablering av betingelser som metode. Ferdighetene ble etablert i form av særtrening og sammen med to andre jevnaldrende, normale ungdommer.
Etter at etableringsfasen var over, ble ferdighetene vedlikeholdt av personalet i boligen, sammen med en av de ungdommene som deltok i etableringsfasen. Arbeid fra vedlikeholdsfasen vil bli presentert. Det vil deretter bli en presentasjon av videre progresjonslinjer ift. to nye hovedområder: lære å samarbeide om å fullføre en oppgave/aktivitet, samt lære å dele goder. Problemstillinger som oppstod underveis vil bli diskutert.