ADHD fra et atferdsperspektiv

8. mai 200415:00-18:00
Veslefjellhall 2 og 3
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Terje Sagvolden  
Espen Borgå Johansen  
Abstract
ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) er en forstyrrelse som karakteriseres av oppmerksomhetsvansker, hyperaktivitet, og impulsivitet. Omtrent ett barn i hver skoleklasse har denne forstyrrelsen. Tidlig hjelp og behandling er viktig, noe som understrekes av at ADHD er assosiert med økt sjanse for å droppe ut av skolen, stoffmisbruk, kriminalitet, og psykiatriske forstyrrelser og vansker som voksen. Vi vil presentere vår teori om ADHD som integrerer funn fra en rekke ulike forskningsområder/nivåer: genetikk, nevrobiologi, nevroanatomi, og hjerneavbildingsteknikker. Sammen med atferdsstudier av barn med ADHD og studier av en dyremodell for ADHD (spontant hypertensive rotter, SHR) foreslår vi en helhetlig teori på ADHD basert på læringsteoretiske begreper kombinert med funn fra studier av det nevrobiologiske grunnlaget for læring og hukommelse.