ADHD fra et atferdsperspektiv
8. mai 200415:00-18:00
Veslefjellhall 2 og 3
Presentør
Terje Sagvolden | ||
Espen Borgå Johansen |
Abstract
ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) er en forstyrrelse som
karakteriseres av oppmerksomhetsvansker, hyperaktivitet, og impulsivitet.
Omtrent ett barn i hver skoleklasse har denne forstyrrelsen. Tidlig hjelp
og behandling er viktig, noe som understrekes av at ADHD er assosiert med
økt sjanse for å droppe ut av skolen, stoffmisbruk, kriminalitet, og psykiatriske forstyrrelser og vansker som voksen. Vi vil presentere vår teori om ADHD som integrerer funn fra en rekke ulike forskningsområder/nivåer: genetikk, nevrobiologi, nevroanatomi, og hjerneavbildingsteknikker. Sammen med atferdsstudier av barn med ADHD og studier av en dyremodell for ADHD (spontant hypertensive rotter, SHR) foreslår vi en helhetlig teori på ADHD basert på læringsteoretiske begreper kombinert med funn fra studier av det nevrobiologiske grunnlaget for læring og hukommelse.