Etablering av samarbeidsatferd
Performers
Anne-Line Kihle |
Abstract
Et enkelt system for å etablere samarbeidsatferd hos barn og ungdom med utviklingsforstyrrelser. Målsetningen er at barna skal lære å vise god samarbeidsatferd i nærvær av voksne og andre barn. Samarbeidsatferd defineres som igangsetting en oppgave eller en aktivitet uten å fremvise protestatferd. Systemet fokuserer på igangsettelsen av oppgaven. Det samarbeidet barnet viser i det oppgaven formidles er avgjørende for om oppgaven betraktes som mestret, produkt av atferd er ikke relevant i denne sammenheng. Systemet tilpasses det enkelte barn. Systemet kan gjennomføres både ved bruk av ubetingede og betingede forsterkere. Vi vil blant annet vise eksempler på tokensbrett og registreringssystem som anvendes i etablering av samarbeidsatferd. Vi har gode erfaringer med etablering av samarbeidsatferd hos de barna som jobber godt i treningssituasjoner, men som har problemer med å samarbeide i for eksempel overgangssituasjoner. Systemet fades ut gradvis både på frekvens og tid.