Fullt og helt -ikke oppsplitta og delt.

Sammensatte utfordringer og sammensatte tiltak.

9. mai 200410:00-13:00
Nystølsfjellet
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Gry Elizabeth Juvelid  
Evelyn Skalstad  
Abstract
Høsten 2002 ble klienten som er en gutt på 14 år innlagt på DPS – Spesialenheten. Han har diagnosene autisme, ADHD og Tourette. Til vanlig bor han hjemme hos foreldrene, som har 40 % avlastning. Han har skjermet skoletilbud på nærskolen. Alle tre innstanser ønsket gutten innlagt og hadde en lang liste med problemstillinger de ønsket vi skulle løse. Gutten har forskjellig type utfordrende atferd som til sammen skaper sine egne problemer. Vi vil presentere hva vi gjorde i observasjon og kartleggingsfasen. Hvilke opplysninger de funksjonelle analysene gav oss. Og hva dette medførte av tiltak. Avtalestyring ble forsøkt, DRO, Sosialferdighetstrening og sinnekontrolltrening ( elementer av ART) Likevel måtte vi håndtere utagering som medførte vesentligskade. Medisinering: Utprøving av Risperdal og Thyroxin Natrium. Fra Ritalin 6 ganger om dagen til Conserta en gang gjorde livet litt lettere. Men det hjelper ikke om tiltak fungere under skjermede rammer som en innleggelse representerer. Vi vil også presentere hvordan vi jobbet med generalisering tilbake til de tre ulike arenaene.