Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - PALS - et skoleomfattende tiltaksprogram

6. mai 200416:00-19:00
Syningen
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Anne Arnesen  
Abstract
PALS er et skoleomfattende program som prøves ut gjennom et pilotprosjekt i fire barneskoler. Hensikten er å utvikle og evaluere et skoleomfattende evidensbasert program som skoler kan bruke for å fremme positiv atferd, sosiale ferdigheter og et støttende læringsmiljø gjennom å involvere alle elever og ansatte på alle skolens områder. Arbeidet organiseres på tre tiltaksnivåer i en innsatspyramide; universelt, selektert og indikert nivå. Det vil si at alle skolens elever undervises i forventet atferd og sosiale ferdigheter for å utvikle et trygt sosialt læringsklima for alle. I tillegg iverksettes mer intensive støttetiltak for elever som er i risikosonen eller for å redusere og stoppe utviklingen av negativ atferd. Behovet for tiltak på skole-, klasse- eller individnivå vurderes ut fra et databasert skoleomfattende informasjons- og kartleggingsverktøy (SWIS) og dette brukes også for å evaluere hvordan ulike tiltak virker. Individuelle støttetiltak er basert på funksjonell atferdsvurdering og gis som en kombinasjon av individuell sosial ferdighetstrening, veiledning til elevenes lærere i å håndtere problematferd og eventuelt tilbud til foreldre om familiebaserte tiltak. Forelesningen vil presentere de ulike komponentene i PALS-programmet, hvordan man praktisk sett arbeider med et skoleomfattende program, samt presentere noe data fra midtveis i pilotprosjektet.