Emilie begynner på skolen
- om enkeltvedtak, spesialundervisning, opplæringsloven og rammer for et effektivt opplæringstilbud i skolen
6. mai 200515:00-16:45
Storefjellhall 3
Presentør
Jens Petter Gitlesen |
Abstract
Min datter Emilie har Downs syndrom. Hun fikk et godt treningstilbud i barnehagen, et tilbud som jeg ville skolen skulle fortsette. Skolen hadde en annen mening. Slike forskjellige syn blir det blant annet en del klagesaker, juss og advokatmat av. Foredraget tar utgangspunk i prosessen rundt Emilie, hvordan vi nådde frem med våre synspunkter og hva vi har lært om prosess og rettigheter. Dette omfatter i stor grad lovverket som er bygget opp rundt filosofien om den enkeltes rett til å bestemme over seg selv; - brukermedvirkning. Barneloven slår fast at når det er valgmuligheter for et barn som ikke selv kan velge, så er det foreldrene som har valgretten, ikke kommunen. I opplæringsloven er brukermedvirkning hjemlet i formålsparagrafen. I spesialundervisning er brukermedvirkningen sterkt fremhevet. Opplæringsloven og dens grunnlagsdokumenter sier noe om rettigheter til valg av opplæring. Men det er få rettsavgjørelser på feltet, derfor er rommet for tolkning svært stort. Prosedyrer og strategi blir dermed viktige komponenter i det å sikre et godt vedtak om spesialundervisning. Foredraget berører forhold som ofte vil være essensielle for å få til et atferdsanalytisk treningstilbud i barnehage, skole og voksenopplæring.