Målvalg i tilrettelagt individuell opplæring ved Randaberg videregående skole.
6. mai 200517:15-19:00
Storefjellhall 3
Presentør
Paul Tellef Hødnebø | ||
Kirsten McInally |
Abstract
Kirsten McInally (barnevernspedagog) og Paul Tellef Hødnebø (vernepleier/ kontaktlærer) fra
tilrettelagt individuell opplæring ved Randaberg videregående skole. Klassen består for tiden av 6 elever med diagnosen autisme og/ eller psykisk utviklingshemming.
Presentasjon av vår måte å utforme en IOP. Hva legges vekt på i opplæringstilbudet? Forberedelse til livet etter videregående skole og hvordan vi involverer hjemkommunen i dette.
Vi har som overordnet mål at elevene skal være mest mulig selvstendig og deltakende i eget liv. Opplæringen tar utgangspunkt i dette. Elvene mottar et tilrettelagt individuelt skoletilbud der det legges vekt på å tilegne elevene ferdigheter som de kan dra nytte av resten av livet. I målvalgsprosessen deltar foresatte, ansvarsgruppen og andre aktuelle aktører.
Det legges stor vekt på å etablere eleven i et arbeid/ dagtilbud som kan videreføres og overtas av hjemkommunen etter videregående skole.