Atferdsanalyse og idrett: Noen eksempler
Performers
Jon A. Løkke | ||
Gunn H Løkke |
Abstract
Et vesentlig, men lite omtalt, tema i radikal behaviorismen er at klinisk orienterte atferdsanalytikere bør bidra til utviklingen av mer generelle betingelser som øker livskvaliteten for mange deltagere i kulturen. Den atferdsanalytiske litteraturen har i stor grad vært orientert mot marginale grupper – eksempelvis personer med utviklingshemming og/eller autisme. Generelle, relevante og vesentlige problemer bør også formuleres som atferdsproblemer vi kan løse med atferdsteknologi basert på kjente prinsipper.
Hvorvidt atferdsanalytikere skal bidra til å hjelpe idrettsutøvere – altså svært friske mennesker – er et moralsk dilemma; det kan hevdes at vår kompetanse bør benyttes til å hjelpe mennesker med mer vesentlige problemer enn optimale idrettsprestasjoner. Det kan imidlertid tenkes at dersom atferdsanalytikere er aktive på områder som er populære; kan dette bidra til å promotere atferdsanalysen og derigjennom bidra til at personer med stort behov for hjelp faktisk får denne hjelpen i neste omgang.
Dersom atferdsanalytikere stiller sin kompetanse til disposisjon for idrettsutøvere, finnes det godt hold for å hevde at bidragene kan være kompetente. Det er særlig på fem områder atferdsanalytikere kan bidra – slik vi ser det :
1) Etablering av konkrete mål som et sentralt område innen idrett – her har atferdsanalytikere praktisk og teoretisk bakgrunn for å formulere gode mål.
2) N=1 design er svært godt tilpasset evaluering av prestasjoner hos idrettsutøvere.
3) I en del tilfeller er det nødvendig å dele opp komplekse ferdigheter i mindre deler – atferdsanalytikeres ferdigheter i oppgaveanalyser og kjeding er relevant.
4) Godt etablerte teknikker som shaping og forsterkning er relevant for utvikling av idrettsferdigheter – det samme gjelder Precision Teaching med fluency/automatisering som kjerneelement.
5) Idrettstrenere er ofte sentrale personer for utvikling av utøverne – atferdsanalytikere har flere ferdigheter som kan bidra til at trenere blir bedre; et essensielt område er effekter av straff og motivasjon.
Vi vil knytte kommentarer til punktene over og illustrere med eksempler fra håndball, seiling, ballett, styrketrening og veiledning av trenere.