Undervisning basert på atferdsanalyse

5. mai 200610:00-13:00
Veslefjellhall 2 og 3
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Jon A. Løkke  
Gunn H Løkke  
Abstract
Presentasjonen kan være aktuell for seminardeltakere som er lærere eller veiledere for studenter, men også for deltakere som har ansvar for kompetanseheving på kommunale arenaer. Machado og Silva (1998) behandler i artikkelen Greatness and misery in the teaching of the psychology of learning det nesten ironiske faktum at “…the very community that investigates the phenomenon of learning has remained largely silent about its teaching” (s. 216). Dette er utgangspunktet for presentasjonen: Atferdsanalytikere, som også foreleser, bør være mer opptatt av grunnleggende atferdsteori og teknikker i egen undervisning. Det fremste argumentet for å inkludere atferdsanalyse i planlegging og gjennomføring av undervisning er at det kan gjøre undervisningen bedre. Anvendelse av atferdsanalytiske teknikker i undervisning kan også være et virkemiddel for å markedsføre atferdsanalyse som en vitenskap med et stadig bredere anvendelsesområde. I presentasjonen viser vi hvordan konkret utformede undervisningsmål, interteaching (intertalking og interwriting) og flytbaserte teknikker kan inkluderes i høgere utdanning – vi vil også redegjøre for hvorfor undervisningsmål er viktig, og hva interteaching og flytbaserte teknikker er.