Integrering på nærskolen

4. mai 200715:00-16:45
Storefjelltoppen 1
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Jens Petter Gitlesen  
Abstract
Debatten om integrering i skolen har økt i omfang. Fagfolk har bidratt, men dessverre med lite faglighet. Frp har programfestet spesialskolene. Stadig flere lærere og rektorer ytrer seg til fordel for de segregerte tilbudene. NFU har tradisjonelt vært for integrering. Argumentasjonen bak synspunktene er flerfoldig og dekker forhold som økonomi, uro, mistrivsel og likeverdighet. Siktemålet med integrering er uklart. På den ene siden kan integrering og inkludering oppfattes som en målsetning med læringen. Men inkludering kan også oppfattes som et middel for læring. Uklarheten stopper ikke her. Det er også uklart hvem en skal måle effekten av integrering på. Integrering betraktes ofte som et tiltak for funksjonshemmede elever, for eksempel ved at den funksjonshemmede skal lære å fungere sammen med ikke funksjonshemmede elever. Men integreringen kan også gi effekter på de andre elevene, ved at disse lærer seg hva funksjonshemningen representerer. Foruten å gjennomgå og kategorisere argumentasjon som er fremført i debatten, vil foredrage fokusere på læring. Læring er i svært stor grad knyttet til operant betinging, en av grunnsteinene i atferdsanalysen. Forutsetninger for integrering som et vellykket opplæringsmål og betingelser for integrering som læringsstrategi drøftes i lys av atferdsanalytiske begreper.