Opplæring av en ungdom med autisme
5. mai 200709:00-10:45
Storefjelltoppen 1
Presentør
Kai-Ove Ottersen | ||
Torveig Rønningen |
Abstract
Atferdsanalytisk tidligintervensjon for førskolebarn med autisme er godt kjent og har ofte svært god effekt. Vi hører imidlertid mindre om opplæring som skjer etter at barn har begynt på skolen, for ikke å snakke om når de blir enda eldre. Vi hører også langt mindre om hjem, avlastning og fritid, enn vi hører om barnehage/skole. I forelesningen går vi relativt raskt gjennom opplæringen som en jente med autisme, som i dag er 13 år, fikk som liten. Vi legger imidlertid hovedvekten på hva som har skjedd etter at hun ble ”stor”, det vil si åtte-ti år og eldre. Vi går gjennom hva som har skjedd på skolen, både når det gjelder mål og metoder, og hva som har skjedd særlig på avlastning og fritid. Ikke minst går vi inn på mer avanserte opplæringsmål som er aktuelle når grunnleggende mål er nådd. Vi sier også en del om forebygging og behandling av problematferd.