"Fra problemelev til ressurselev"
Integrering av institusjonsplasserte elever i grunnskolen.
25. apr 200809:00-10:45
Storefjelltoppen 2
Presentør
Asgeir Hoel | ||
Aase Laeskogen | Reinsvoll U-skole | |
Knut Arild Stepperud | Toten barnevern og kompetansesenter |
Abstract
Reinsvoll ungdomsskole og TBK har de siste ti årene hatt et nært samarbeid med å integrere institusjonsplasserte elever i grunnskolen.
Reinsvoll ungdomsskole er en helt vanlig ungdomsskole i Vestre Toten kommune.
TBK er et multikulturelt barnevernsenter for ungdom av begge kjønn relatert til tilpasningsproblemer, som atferdsvansker, rusproblemer, og ulike typer psykiske lidelser som hemmer personens mellommenneskelig fungering.
Presentørene vil i løpet av forelesningen presentere tilnærminger, metoder og resultater.
Tilnærmingen som blir brukt er basert på en trinnvis modell der elevens grad av mestring styrer progresjonen. På denne måten sikrer vi at elevene til enhver tid møter krav han/hun mestrer. Samtidig fører dette til at elevene blir tilstrekkelig trygge.
Av de atferdsanalytiske metodene som blir anvendt kan stikkordsmessig nevnes tegnøkonomi, elementer av DRA, regelstyring og desensitivisering.