Skrivekurs

24. apr 200814:00-19:00
Veslefjellhall 1
Kategori
Ukjent
Format
Workshop
Presentør
Erik Arntzen  
Gunn H Løkke  
Jon A. Løkke  
Abstract
NAFO har som formål å spre kunnskap om atferdsanalyse. Spredningen kan foregå ved at norske atferdsanalytikere skriver og formidler faget som artikler, bokkapitler eller rapporter. Atferdsanalysens grunnlegger, B. F. Skinner, skrev mye og har ved flere anledninger kommet med gode tips til folk som vil skrive. Han forholdt seg til skriving som med all annen atferd: ”Verbal behavior, like all behavior, is not inside the speaker or writer before it appears” (1987). Vi har til hensikt å tilby et skrivekurs som fremmer både skriving og atferdsanalyse, men som tar utgangspunkt i at å uttrykke seg skriftlig dreier seg om å miljøtilrettelegging og regelfølging. Målet er at deltakerne i løpet av kurset mestrer grunnleggende APA stil, har en fyldig disposisjon og plan for skriving av et manus som kan søkes publisert innen en tidsfrist. Kurset passer for alle som har tenkt at de burde skrive noe med tanke på publisering, men enda ikke fått det til, og deltakere som har skrevet litt for offentligheten, men som gjerne vil skrive med større flyt. Kurset vil også passe for deltakere som har levert større arbeider i forbindelse med utdanning, og som har tenkt at deler av materialet egner seg for publisering. Egen påmelding til kurset er påkrevd. Deltakerne må sende en disposisjon med minst foreløpig tema eller problemstilling (omtrent en side), eller utkast til manus, til både Erik Arntzen og Jon Løkke (erik.arntzen@equivalence.net og jon.lokke@hiof.no) senest innen fredag 18. april klokken 1500 – disposisjonen fungerer som påmelding. Jo mer utførlig utkastet/disposisjonen er jo bedre er det. Det er plass til maksimalt 13 deltakere. Kurset er basert på korte innlegg om a) hvorfor atferdsanalytikere bør skrive, vesentlige momenter i den rådende APA skrivestilen, tips til litteratursøk, artikkeldisponering, henvisnings – og referanseregler, skrivetips og tidsplanlegging. b)Videre organiseres korte skriveøkter med feedback i gruppe – deltakerne må være forberedt på å vise frem det de har skrevet til de andre deltakerne. c)Vi legger også opp til en drøfting av metodeutfordringer knyttet til datainnsamling og design og en kritisk vurdering av det faglige innholdet. Deltakerne må ha med egen PC og egnet eksternt lagringsmedium slik at vi kan ta utskrifter.