Atferdsanalyse og skolenekting
25. apr 200909:00-10:45
Storefjellhall 2
Presentør
Jan-Ivar Sållman | Habiliteringstjenesten i Hedmark | |
Jørn Kroken | Habiliteringstjenesten i Hedmark |
Abstract
’Skolevegring’ er det tradisjonelle begrepet for at barn og unge har ureglementert skolefravær. Vi går gjennom noen tradisjonelle måter å definere, forklare og behandle problemet på, med vekt på psykodynamiske og humanistiske tilnærminger. Vi legger imidlertid hovedvekt på å presentere et atferdsanalytisk alternativ til de mer tradisjonelle. Funksjonelle analyser av årsaker til fraværet er sentralt. Analysene kan igjen føre til valg av strategier for behandling. Vi argumenterer også for at begrepet ’skolenekting’ kan være et alternativ til skolevegring. Til tross for at det finnes få studier som dokumenterer atferdsanalytisk behandling, vil vi presentere to eksempler på behandling som kan tyde på at en funksjonell tilnærming til skolenekting kan være effektiv.