Derivert relasjonell respondering, autisme og tidlig og intensiv atferdsanalytisk opplæring

24. apr 200915:00-16:45
Syningen
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Kenneth Larsen  
Abstract
Derivert relasjonell respondering er innen Relational Frame Theory (RFT) identifisert og definert som en bestemt type operant betinging. Dette er en læringsprosess som hittil ser ut til å kun forekomme hos mennesker som har en kapasitet for språk. Derivert relasjonell respondering antas å ha en gjennomgripende innflytelse på nesten alle aspekter av menneskelig atferd. Det har blant flere blitt hevdet at barn med autismespekterforstyrrelser har større vansker knyttet til derivert relasjonelle respondering enn andre barn. Presentasjonen vil gi en innføring i hva derivert relasjonell respondering er, hvordan dette læres hos normalutviklede barn, hvordan dette sannsynlig skiller seg hos barn med autismespekterforstyrrelser og belyse hvilke implikasjoner dette kan ha for tidlig og intensiv atferdsanalytisk opplæring for barn med autisme.