Kritiske studieatferder for å lykkes med utdanning?

24. apr 200911:15-13:00
Storefjelltoppen 1
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Kjell Arne Larsen  
Abstract
Det har vært gjennomført en (longitudinell) studie ved tre avdelinger på Høgskolen i Akershus. Denne presentasjonen har fokus på resultater fra avdeling for vernepleierutdanning (N=60). Utgangspunktet var å undersøke om det var forskjeller mellom studenter tatt opp på bakgrunn av formalkompetanse og studenter tatt opp på bakgrunn av realkompetanse. Studentene har besvart tre spørreskjemaer og en gruppe på 6 studenter har blitt intervjuet i løpet av studiet Følgende faktorer blir vektlagt: Læringsutbytte, tid brukt på studier/ annet arbeid, læringsstrategier, motivasjonelle betingelser, evalueringer, arbeidskrav og ulike undervisningsformer. Avslutningsvis diskuteres antatte kritiske ferdigheter for å lykkes i studiet.