Operasjonalisering av dagsform hos en elev med autisme
Samkjøring av oppfattelser av dagsform.
24. apr 200917:15-19:00
Storefjelltoppen 2
Presentør
John Inge Korsgat | ||
Heidi Hoff | Åsveien skole - Opplæringstilbudet |
Abstract
En elev ved Åsveien skole har enormt store svingninger i atferdsmønstre både gjennom dagen og over tid. Denne svingningen påvirker elevens motivasjon til samarbeid og læring, og for høye eller vanskelige krav i enkelte perioder kan gi selvskading eller utagering. Utbytte av læring kan også være lavt i enkelte av disse periodene. For å kunne gi eleven best mulig tilrettelegging og mulighet for læring har man operasjonalisert dagsformene slik at de fleste som jobber med eleven kan identifisere hovedtrekkene. Vi vil presentere tankegangen for, og gjennomføringen av disse operasjonaliseringene, og vise betydningen av de både gjennom en skoledag og i kommunikasjonen med foreldre og andre bistandsytere som er i kontakt med eleven. Vi vil også presentere de ulike tiltak og variasjoner sett i forhold til de ulike dagsformene.