Sosiale historier og visuelle forklaringer
24. apr 200915:00-18:00
Storefjellhall 3
Presentør
Inger Lamache |
Abstract
Den amerikanske pedagogen Carol Gray har utviklet metoden ”Sosiale historier” (Social stories) for å fremme sosial forståelse hos barn og unge med Asperger Syndrom og høytfungerende autisme. På Nordvoll skole og autismesenter har vi brukt denne metoden med stor success siden 1995.
Sosiale historier er korte historier som har som målsetning å fremme sosial forståelse gjennom å gi relevant informasjon, meningsfylte forklaringer, beskrive forventet atferd (adekvate strategier) og gi målpersonen tilstrekkelige begrunnelser for å ta nye strategier i bruk. Metoden tar hensyn til autismespesifikke læringsmåter og forståelsesvansker og tar utgangspunkt i personen med ASF sitt perspektiv.
Sosiale historier er i utgangspunktet utviklet for mennesker med ASF og normal intelligens. Elevgruppa ved Nordvoll skole omfatter barn og unge innenfor hele autismespekteret. Flertallet av elevene har psykisk utviklingshemming og redusert eller manglende talespråk. De har behov for alternative kommunikasjonshjelpemidler. Ressursteamet ved Nordvoll skole har tatt utgangspunkt i prinsippene bak sosiale historier og videreutviklet og tilpasset metoden for barn med autisme, psykisk utviklingshemming og dårlig eller manglende talespråk. Denne metoden har vi kalt ”Visuelle forklaringer”.
Sosiale historier har tradisjonelt vært brukt som strategi for å erstatte utfordrende atferd. Vår erfaring er at sosiale historier og visuelle historier også med hell kan benyttes til å forberede personer med ASF på nye og uvante situasjoner eller store endringer i livet.
Forelesningen vil vise hvordan historiene utformes med utgangspunkt i en bred funksjonell analyse og med sosiale forståelsesvansker som perspektiv. Det blir også gitt en kort gjennomgang av hvordan tegneseriesamtaler kan benyttes som visuell strategi for å innhente relevant informasjon til den funksjonelle analysen fra målpersonen.
Vår empiri presenteres gjennom en rekke praktiske eksempler på hvordan ulike problemsituasjoner har blitt løst ved hjelp av sosiale historier eller visuelle forklaringer (bruk av elevens alternative kommunikasjonsform).