Symposium: Atferdsanalyse og relasjoner til klient
24. apr 200915:00-18:00
Nystølsfjellet
Presentør
Børge Holden |
Abstract
Nokså ”filosofiske” betraktninger om betydningen av relasjonen mellom tjenesteyter og -mottaker har vind i seilene. Det utgis bøker om dette. Det virker som frie, åpne, naturlige og likeverdige relasjoner er tilstrekkelig behandling nær sagt uansett hva problemet er. Bøkene nevner knapt at konkrete metoder, for eksempel atferdsanalytiske, er nødvendige for å oppnå endring. Det er snarere en antiholdning til metoder. Men i den virkelige verden trengs det noen ganger konkrete metoder. Det er heller ingen motsetning mellom metoder og gode relasjoner, gitt at visse krav til bruk av metoder er oppfylt. Tvert om kan ikke minst atferdsanalytiske tiltak ha positive relasjonelle virkninger utover effekter på selve ”målatferdene”. I tillegg utgjør tiltaket i seg selv en del av relasjonen. Alt dette drøftes i en innledning. Etter en generell innledning kommer det fem framlegg som viser atferdsanalytisk behandling som har hatt positive, relasjonelle bivirkninger.
Økt interesse for tjenestemottaker og mer fokus på ønsket atferd som følge av DRO-tiltak
- Terje Fredheim
Positive relasjoner mellom gutt og behandler til tross for inngripende tiltak for å få ham på skolen
- Kai-Ove Ottersen
Positive relasjonelle effekter av behandling av tics og voldelig atferd hos mann med hjerneskade
- Jørn Kroken