Symposium: Leseopplæring basert på presisjonsopplæring (precision teaching)
24. apr 200909:00-13:00
Veslefjellhall 1
Presentør
Trude Hoksrød |
Abstract
Å kunne lese er viktig, men for eksempel ca. 10 % av elevene som går ut av videregående skole kan det ikke tilstrekkelig. Dette er en viktig grunn til at mange faller utenom det ordinære arbeidsmarkedet. Leseopplæring for elever med lærevansker blir ikke engang prioritert i mange tilfeller. Atferdsanalyse har bidratt med en rekke metoder for innlæring av nye ferdigheter Presisjonsopplæring (precision teaching) er en av dem. Presisjonsopplæring vektlegger at ferdigheter skal læres grundig gjennom raske repetisjoner på veldefinerte ferdigheter i korte økter. Symposiet gir en innføring i leseopplæring basert på presisjonsopplæring, med eksempler som viser ulike måter å tilpasse slik opplæring på.
Hva veit vi om etablering av leseferdigheter? Litt teori og eksempler på metode
- Bjarney Hardardottir
Leseopplæring med vekt på flyt for elev med utviklingshemning og autisme
- Anne-Grethe Tøssebro
Leseopplæring med vekt på hastighet og nøyaktighet
- Anniken Vig Hellerdal
”Jeg vil lese!”
- Trude Hoksrød