Leseopplæring - Presentasjon av en studie som viser effekten av Presisjonsopplæring (PO) for å etablere leseflyt hos 5. og 6. klasse elever.
8. mai 201009:00-10:45
Storefjelltoppen 1
Presentør
Jan-Ivar Sållman | ||
Tone Sållman | Ringsaker kommune, Pedagogisk psykologisk tjeneste |
Abstract
Presisjonsopplæring er etter hvert en omtalt metode i Norge. Bruk av PO på lesing er antakelig lite utbredt i norske skoler. I denne studien ble PO benyttet som metode for å undersøke effekten av flyttrening hos seks grunnskoleelever, fire jenter og to gutter. Elevene som deltok ble omtalt som såkalt svake lesere. Ingen av deltakerne hadde noen form for diagnose som svarer til kriteriene for lesevansker. Elevene trente 20 minutter daglig på skolen i seks uker, ikke lørdag og søndag. Vi går kort igjennom grunnleggende prinsipper i PO, og et dataprogram (Tempolex) som ble brukt. Dataprogrammet er basert på prinsipper fra PO. Resultater fra studien presenteres i Standard endringsskjema (SES). Elevene ble pre- og post testet med lesetestene STAS og Carlsten. Disse resultatene fremlegges også som et resultat i forbindelse med presisjonsopplæringen.