Observasjonslæring
Erfaringer og resultater av innlæring av nye ferdigheter gjennom observasjonslæring.
7. mai 201011:15-13:00
Veslefjellhall 1
Presentør
Thomas Haugerud | ||
Marcus Drange Hansen | Kapellveien habiliteringssenter | |
Ingvild Øiene | Kapellveien habiliteringssenter |
Abstract
Temaet ble omtalt på fjorårets seminar og denne presentasjonen er en videreføring av temaet imitasjon og observasjonslæring. Et utvikla imitasjonsrepertoar er en forutsetning for å tilegne seg nødvendig kunnskap og sosialisering i et samfunn. Dette kan forklare barns raske tilegning til komplekse atferder. Mangel på imitasjonsferdigheter fører til sterkt nedsatt læringshastighet. Barn med språkvansker og utviklingsforstyrrelser er en utsatt gruppe med tanke på slike ferdigheter. For barn som skal begynne i normalskolen kan det være avgjørende at læring gjennom observasjon er etablert som innlæringsmetode.
Det vil bli presenert data fra et treningsopplegg for en liten gruppe barn som alle hadde som mål å lære gjennom å observere andre.
Forelesningen vil gi en kort teoretisk innføring i emnet for deretter å presentere praktisk tilrettelegging og gjennomføring av treningsøktene