Treningsopplegg innen verbal atferd i en atferdanalytisk tradisjon

6. mai 201009:00-09:45
Veslefjellhall 2 og 3
Kategori
Ukjent
Format
Presentasjon på tilleggsseminar
Performers
Heidi Skorge Olaff  
Abstract
Trening på verbale responser har vært sentralt innefor tidlig og intensiv opplæring av barn med autisme basert på anvendt atferdsanalyse. Det er snart 50 år siden (siden tidlig på 1960-tallet) Ole Ivar Lovaas introduserte intensiv trening på verbal responser hos barn med utviklingsforstyrrelser. Dette regnes ofte som den første studien innefor atferdsanalytisk språkopplæring av barn med autisme. Siden den gang har ”Lovaas-modellen” blitt gradvis endret og vi har fått andre tilnærminger som Sundberg’s Verbal Behavior og Douglas Greer’s CABAS - tilnærming. Presentasjonen vil gi en oppsummering av hvordan noen retninger har utviklet seg samt en kort oppsummering av kjennetegn ved den enkelte tilnærming. Noen av kontroversene rundt hvilke strategier som er mest effektive i etablering av verbal atferd vil også bli belyst, herunder Discrete Trial Teaching (DTT) vs Natural Environment Teaching (NET) tilnærminger. Avslutningsvis vil presentasjonen gi en vurdering av hvordan det norske fagfeltet har utviklet seg.