Bruk av styrte lekegrupper versus ”tradisjonell” atferdsanalytisk tilnærming for å lære barn med autisme lek og sosiale ferdigheter – et praktisk blikk

14. apr 201117:15-18:00
Storefjellhall 3
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Gaute Golden-Myreng  
Abstract
Lek og sosiale ferdigheter er blant de viktigste ferdighetene barn trenger å lære. Kvaliteten på barnets liv vil øke markant gjennom lek og sosiale kontakter. Mangler innenfor lek og sosiale ferdigheter kjennetegnes ofte av isolasjon og kjedsomhet. Å være i stand til å leke med andre barn på en meningsfull måte, vil øke ditt barns glede og gi ham/henne et verktøy for å lære om livet og hvordan man kan omgås andre mennesker, og ikke minst hjelpe det til å utvikle kognitive ferdigheter. Å lære barn med autisme å samhandle hensiktsmessig med jevnaldrende er en viktig del av et omfattende atferdsprogram. "Tradisjonell" atferdsanalytisk tilnærming tar ofte utgangspunkt i et 1:1 format med en voksen og et barn med autisme. Når barnet har mestret en ferdighet, for eksempel følge instruksjoner fra en voksen, imitere den voksnes handlinger eller leke med en leke, blir ofte ferdigheten generalisert til andre settinger og personer, samt at andre barn blir involvert. I styrte lekegrupper blir jevnaldrende barn brukt som rollemodeller eller eksperter for å lære barn med autisme lek og sosiale ferdigheter. Denne forelesningen er ment som en praktisk vinkling for de som jobber innenfor tidlig intervensjon for barn med autisme. Kan bruk av styrte lekegrupper raskere lære barn med autisme lek og sosiale ferdigheter enn ”tradisjonell” atferdsanalytisk tilnærming? I denne forelesningen vil det bli gjennomgått hvordan man kan tilrettelegge og gjennomføre en styrt lekegruppe. Vi vil også komme med egne erfaringer og vise video av trening/gjennomføring av en/flere styrte lekegrupper.