“En ny verden ble åpnet”: Bruk av Presisjonsopplæring i etablering av grunnleggende leseferdigheter og matematikkferdigheter, en casepresentasjon.
13. mai 201115:00-16:45
Storefjellhall 1
Presentør
Jan-Ivar Sållman | ||
Terje Fredheim |
Abstract
Eleven som deltok i denne studien var en gutt på 10 år. Ordinær tilpasning og spesialundervisning hadde ikke ført til at gutten hadde lært seg å lese. Han hadde heller ikke tilegnet seg automatiserte ferdigheter i grunnleggende regning. Han kunne benevne de store bokstavene i alfabetet ved navn. Det vil si at han sa ”be” når bokstaven b ble presentert, ”de” når bokstaven d ble presentert osv. Han hadde ikke lært seg fonologisk eller ortografisk lesestrategi. Det vil si at han ikke hadde lært å trekke sammen bokstaver som b-i-l, til ”bil”. Han kunne enkel addisjon og subtraksjon, ved å “regne på hendene”. Han regnet 2+3 ved å holde opp to fingre, for så å legge til tre nye fingre for å få svaret.
Presisjonsopplæringen foregikk i guttens hjem, og på skolen. I hjemmet ble gutten trent av mor, og på skolen av en lærer og en assistent. Treningen i skolen foregikk på et grupperom. I helger, ferier og på dager gutten ikke trente på skolen, trente mor gutten hjemme tilsvarende det han skulle/kunne trent på skolen. Treningen vil bli kronologisk fremstillt.
Gutten har tilegnet seg ferdigheter som nå kan måles med standardiserte normerte tester. Resultatene fra treningen til gutten presenteres i Standard endringsskjema (SES), og standariserte normerte tester