Etablering av matematikkferdigheter ved betinget diskriminasjonstrening.

13. mai 201117:00-18:30
Kategori
Ukjent
Format
Poster
Presentør
Torunn Lian  
Erik ArntzenHøgskolen i Akershus 
Abstract
Forståelse av at matematiske størrelser både kan framstilles som brøk, desimaltall og divisjon er sentrale læringsmål i matematikk i grunnskolen. Læreplan for barne- og ungdomsskole trinnet beskriver at elever i løpet av tredje skoleår skal kunne beskrive deler av en hel ved å bruke brøk og på sjuende trinn skal elevene kunne finne sammenhenger mellom desimaltall, brøk og prosent. I denne studien undersøkte vi om barn på andre og tredje skoletrinn ville lære visuell betinget diskriminasjon mellom størrelsene ”en halv”, ”en kvart” og ”tre kvart” og de korresponderende desimaltall og brøker. Stimulusklassene ble deretter gradvis utvidet til 5 medlemmer. Alle deltagerne etablerte de betingede relasjonene til minimum 90 % mestring i løpet av 2 timers jobbing og 6 deltagere responderte i henhold til stimulusekvivalens i påfølgende test for deriverte relasjoner. En skriftlig mattetest i etterkant av eksperimentet viste generalisering til ny oppgavetype og at ferdighetene forekom i en ikke trent modalitet. Resultatene indikerer at forståelse av matematiske begreper kan trenes på et langt tidligere tidspunkt enn det som gjøres i norsk skole i dag.