Mennesker med intellektuelle funksjonsnedsettelser og foreldrerollen.
Performers
Wenche Fjeld |
Abstract
Litteraturstudien omhandler de mest brukte referansene i boken ”Parents with Intellectual Disabilities. Past, present and Futures” som kom ut i 2010. Boken er skrevet etter en kongress i 2006 hvor IASSID (International Association for the Scientific Study of Intellectual Disabilities) etablerte en fag-gruppe kalt SIRG (Special Interest Research Group) på temaet utviklingshemmede som foreldre. SIRG viser til FNs standardregler (UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities), som fremhever utviklingshemmedes rett til å gifte seg og få barn. De enkelte landene skal ”eliminere diskriminasjon av mennesker med funksjonsnedsettelser på alle områder relatert til ekteskap, familie, bli foreldre og forhold til andre mennesker” (Artikkel 23) ”…og skal gi assistanse til personer med funksjonshemninger som får barn” . Litteraturstudien viser at det innebærer store utfordringer i å møte dette kravet da det kan bli en motsetning mellom å være utviklingshemmet og det å mestre foreldrerollen. Barn har egne rettigheter beskrevet i FNs barnekonvensjon av 1986. I henhold til artikkel 19 skal alle barn beskyttes fra fysisk og psykisk vold, mot vanskjøtsel og mot overgrep. Resultatet i studien viser at barna til mennesker med intellektuelle funksjonsnedsettelser ofte blir utsatt for omsorgssvikt og at de kommer under barnevernets tilsyn. Konklusjonen anbefaler en to-delt modell som omhandler forebygging av svangerskap samt hvordan de ulike hjelpe-arenaene kan samarbeide for å gi utviklingshemmede foreldre og barna deres best mulig bistand slik at barna ikke utsettes for risiko. Bistanden som er anbefalt er blant annet atferdsanalytiske opplæringsprogram.