Observasjonslæring hos barn med autisme
Hvilken betydning har vansker med observasjonslæring for opplæring av barn med autisme, og beskrivelse av intervensjon for å bedre dette.
13. mai 201109:00-10:45
Storefjelltoppen 1
Presentør
Kenneth Larsen | ||
Merete Haugen |
Abstract
Forskning og klinisk erfaring tilsier at barn med autismespekterforstyrrelser har vansker knyttet til å lære basert på observere andres læring; observasjonslæring. Ut i fra hvordan opplæringen i norsk skole i dag foregår, vil det å mestre observasjonslæring være en forutsetning for å kunne motta opplæring i en klasse/stor gruppe.
Forelesninngen vil beksrive forskningen gjort frem til nå på området observasjonslæring og barn med autisme. Deretter vil data fra et prosjekt hvor man har forsøkt ut en prosedyre for å etablere observasjonslæring hos barn barn med autisme og innebære en analyse på hvordan dette påvirker deltagelse og opplæring etter skolestart.