Operant analyse av fellesoppmerksomhet (“joint attention”) hos barn med autisme

14. apr 201116:00-16:45
Veslefjellhall 1
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Per HolthHøgskolen i Akershus 
Abstract
Fellesoppmerksomhet er en synkronisering av oppmerksomhet hos to eller flere personer. Fenomenet har fått økende oppmerksomhet fra kognitiv utviklingspsykologi. Spesielt har det vært fokus på at barn med autisme synes å ha et syndrom-spesifikt problem på dette området. Fenomener som behandles under overskriften fellesoppmerksomhet omfatter blikkfølging, monitorering, sosial referering og protoimperative og protodeklarative tegn eller gester. I et operant perspektiv er flere grunnleggende atferdsprosesser relevante i forhold til etablering av ferdigheter i fellesoppmerksomhet. Disse omfatter forsterkning, diskriminasjon, betinget diskriminasjon, samtidig (”joint”) kontroll, konjugert forsterkning, kontinuerlig repertoar. I en detaljert operant analyse er ferdigheter i fellesoppmerksomhet innvevd i verbale operanter. Analysene leder direkte til konkrete treningsprotokoller for å etablere slike ferdigheter hos barn med autisme.