Visuell fremstilling av vokal-konsonant kombinasjoner
Et verktøy for presentasjon av data fra trening av verbalimitasjon
13. mai 201117:00-18:30
Presentør
Kim Liland |
Abstract
Når man gir opplæring er det et viktig atferdsanalytisk prinsipp at tiltaket har effekt og at man kan dokumentere at man nærmer seg målet for opplæringen (Baer, Wolf & Risley 1968). Innenfor tidlig og intensiv opplæring av barn med autisme er foreldre og ufaglærte en viktig del av opplæringsteamet, i tillegg er det ofte faglærte fra andre retninger enn vernepleie og atferdsanalyse. Dette gir utfordringer knyttet til visuell fremstilling av data over progresjon. Data bør kunne presenteres på en slik måte at man med det blotte øye kan se hvorvidt tiltaket har effekt. Eksempler på slik grafisk fremstilling vil være VB-MAPP (Sundberg 2008) og ABLLS-R (Partington 2006). Posteren vil gi et eksempel på visuell fremstilling av data fra verbal imitasjon av konsonant-vokal kombinasjoner og vokal-konsonant kombinasjoner for et barn med store artikulasjonsvansker.