Etablering av felles oppmerksomhetsferdigheter hos førskolebarn med autisme
27. apr 201215:00-16:45
Storefjellhall 2
Presentør
Janne Mari Akselsen | ||
Hanne Nordvik Ona | Helse Bergen |
Abstract
Felles oppmerksomhet er koordinering av oppmerksomhet mellom seg selv, andre og et objekt, eller en hendelse med den hensikt å dele interesse. Dette utvikles vanligvis hos barn når de er 9-12 måneder. Felles oppmerksomhetsferdigheter er en grunnleggende svikt hos barn med autisme. Tidligere studier for å lære barn med autisme felles oppmerksomhetsferdigheter har vist varierende resultater. Hensikten med denne studien har vært å se om etablering av normale sosiale stimuli som betingede forsterkere fører til at barnet blir mer sensitiv for nikk og smil, og lærer felles oppmerksomhetsferdigheter i naturlige settinger. I tillegg har det blitt undersøkt om felles oppmerksomhetsferdigheter opprettholdes over tid ved trening. Treningen har blitt gjennomført både på PC og i naturlige settinger i forhold til ulike oppgavesett. En innen deltaker pre- post multiple probe design ble benyttet for å demonstrere eksperimentell kontroll. Framgangsmåte, resultater, video fra trening og erfaringer fra studien vil bli presentert.