Etablering av felles oppmerksomhetsferdigheter hos førskolebarn med autisme

27. apr 201215:00-16:45
Storefjellhall 2
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Janne Mari Akselsen  
Hanne Nordvik OnaHelse Bergen 
Abstract
Felles oppmerksomhet er koordinering av oppmerksomhet mellom seg selv, andre og et objekt, eller en hendelse med den hensikt å dele interesse. Dette utvikles vanligvis hos barn når de er 9-12 måneder. Felles oppmerksomhetsferdigheter er en grunnleggende svikt hos barn med autisme. Tidligere studier for å lære barn med autisme felles oppmerksomhetsferdigheter har vist varierende resultater. Hensikten med denne studien har vært å se om etablering av normale sosiale stimuli som betingede forsterkere fører til at barnet blir mer sensitiv for nikk og smil, og lærer felles oppmerksomhetsferdigheter i naturlige settinger. I tillegg har det blitt undersøkt om felles oppmerksomhetsferdigheter opprettholdes over tid ved trening. Treningen har blitt gjennomført både på PC og i naturlige settinger i forhold til ulike oppgavesett. En innen deltaker pre- post multiple probe design ble benyttet for å demonstrere eksperimentell kontroll. Framgangsmåte, resultater, video fra trening og erfaringer fra studien vil bli presentert.