Etablering av "nye" ferdigheter gjennom atferdsavtaler og regelstyring
Trening på enkeltresponser administrert via komplekse atferdsavtaler
27. apr 201217:00-18:30
Presentør
Steffen Eliassen | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Monica Vandbakk | Høyskolen i Oslo og Akershus | |
Jonny Finstad |
Abstract
Målpersonen her har komplekse atferdsavtaler på alle livsområder 24 timer i døgnet. Dette har gitt god effekt på døgnrytme, kosthold, utføring av andre ADL- ferdigheter. Hun har også avgrensede utfordringer på en del områder. Dette gjelder f.eks. spiseferdigheter/bordmanerer og etterarbeid toalettferdigheter. Målatferdene som ble prioritert i denne intervensjonen var 1) tørke seg rundt munnen under måltider, 2) vaske seg rundt munnen etter måltider og 3) legge håndkle i skittentøyskurv etter dusjing. Det er anvendte en multippel baseline design (MBD) på tvers av responser. Regelstyring av ferdigheter ble anvendt som tiltak underavtalemøter og følging av "trent" regel ble satt opp som bør-oppgave på avtaleplan. I tillegg ble det anvendt ekstra - stimulus prompt i form av generalisert bistand (se på plan din) rett i forkant av måltider. Både regelstyring og prompt ble fadet ut slik at atferdene skulle fremvises kun som følge av å ha det på avtaleplanen som bør-oppgave.