Om ASK og tilrettelegging av funksjonell nonvokal verbalatferd

Kategori
Ukjent
Format
Innlegg i symposium
Performers
Inger Lamache  
Abstract
Avansert verbal atferd blir ofte trukket fram som det viktigste skille mellom mennesker og andre dyr. Skinner antydet at operant kontroll over vokal muskulatur kan ha vært det viktigste framskrittet i menneskenes evolusjon. Verbal atferd gjør det mulig å lære uten direkte eksponering for kontingenser, man kan påvirke andre menneskers atferd, innhente informasjon og derved få forutsigbarhet i langt større grad enn ved kun å observere omgivelsene. Normalt utviklede barn etablerer både lytter- og snakkeratferd raskt og uanstrengt. Barn med autisme er ikke i samme grad sensitive til sosiale kontingenser og etablering av verbal atferd vil ofte forutsette strukturert arrangering av kontingenser for så vel snakker- som lytteratferd. Til tross for tidlig og intensiv, strukturert opplæring, lykkes vi ikke alltid å etablere vokal verbalatferd hos enkelte barn med autisme. Med utgangspunkt i at mennesker lærer best ved å mestre, at «naturlig» forsterkning av verbal atferd uansett topografi vil fremme etablering av funksjonell verbal atferd, velger vi å etablere topografier som gir rask mestring; vi etablerer tegn-til-tale eller bilde-til-tale som erstatning for vokal verbalatferd eller på veien til vokal verbalatferd. Presentasjonen tar for seg hva vi legger i begrepet alternativ vs støttende kommunikasjon og hvordan vi med støtte i operante prinsipper kan tilrettelegge for funksjonell nonvokal verbalatferd.