Praktisk Demonstrasjon av bruk av Stimulusekvivalensprosedyrer med Barn
27. apr 201217:00-18:30
Presentør
Hanna Steinunn Steingrimsdóttir | ||
Marie Moksness | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Anette Brogård Antonsen | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Erik Arntzen | Høgskolen i Oslo og Akershus |
Abstract
Stimulusekvivalens har vært brukt med forskjellige målgrupper for blant annet å trene leseferdigheter, løse matteoppgaver, kjenne begreper innen statistisk analyser, ferdigheter innen botanikk og trafikk. Denne posteren viser et eksempel der stimulusekvivalensprosedyrer er brukt å lære funksjonsfriske barn å gjenkjenne geometriske former. Deltakerne fikk oppgavene presentert på en dataskjerm der hun skulle pare sammen tall (3, 4 og 5) og skrevet ord (trekant, firkant og femkant) ved bilde av trekant, firkant og femkant. Oppgavene ble presentert med bruk av en many-to-one treningsstruktur og med serialized presentasjon av trials. Resultatene viste at deltakeren kunne pare sammen hvilken som helst variasjon av tall, skrevet ord og bilder. Deretter ble deltakeren trent til å pare tilsvarende engelske ord med de norske ordene (triangle, square og pentagon) til bildene av formene. Testen i siste fasen viste at deltakeren kunne pare sammen på riktig måte tall, skrevet ord, bilde og engelske ordene. Dette eksperimentet er en illustrasjon hvordan stimulusekvivalensprosedyrer kan bli brukt til å trene gjenkjenning av geometriske former.