Reduksjon av utagerende atferd og etablering av instruksfølging og samarbeidsatferd gjennom komplekse atferdsavtaler.
Et eksempel på at effektiv behandling av problematferd gir eleven tilgang på effektiv opplæring.
27. apr 201217:00-18:30
Presentør
Jonny Finstad | ||
Monica Vandbakk | Høyskolen i Oslo og Akershus | |
Lene Degvold | Mjøsen Bo og Habilitering AS |
Abstract
Eleven har diagnosene ADHD og lett utviklingshemming. Han er også beskrevet med Tourette Syndrom, men dete er ikke stadfestet . Eleven har gjennom flere år vært en utfordring for skolen, både ansatte og medelever. Han viste opposisjonell atferd, vold, trusler, boikotting av undervisning og til dels farlig atferd i nærvær av medelever. Skolen kontaktet Mjøsen Bo og Habilitering AS og i et samarbeid mellom deres lærere og våre miljøterapeuter det er etablert et tilbud rettet mot atferdsbehandling og opplæring. Gjennom bruk av blant annet komplekse og enkle atferdsavtaler har elevens problematferd blitt drastisk redusert og han er i stor grad tilgjengelig for undervisning. Hva som hittil er gjort og oppnådd og videre planer i prosjektet vil bli presentert.