Atypisk autisme, identitet og ”normalitet”
Hvordan sikre kvalitativ inkludering uten at ”normalitet” skal overstyre utvikling av egen identitet? Case fra Byåsen skole
26. apr 201316:00-16:45
Storefjellhall 1
Presentør
Trude Nordhuus Moe | Byåsen skole | |
Tove Aunaas | Byåsen skole | |
Astrid Kristine Spigseth | Byåsen skole | |
Hanne Fiskaa | Båsen skole |
Abstract
”Mobilt team” er en nytenkt, annen måte å organisere spesialpedagogisk opplæring på for å ivareta elever med utfordrende atferd. Deler av teamet jobber primært med autismespekterforstyrrelse og bruker autoritativ treneratferd og avtalestyring som verktøy. Teamets medlemmer gir også veiledning til kontaktlærere og andre som jobber daglig med elevene.
Case: Gutt på 6. trinn med atypisk autisme og lett psykisk utviklingshemming. Gutten viser sosialt uforutsigbar atferd både overfor medelever og voksne. Vi demonstrerer praktiske eksempler på opplæringstiltak, bl.a. med avtalestyring, både på grupperom og sammen med klassen. Eleven skal bygges «innenfra» som et fundament i sosialiseringen. Eleven deltar ukentlig i 7-12 timer ordinær undervisning.