Atypisk autisme, identitet og ”normalitet”

Hvordan sikre kvalitativ inkludering uten at ”normalitet” skal overstyre utvikling av egen identitet? Case fra Byåsen skole

26. apr 201316:00-16:45
Storefjellhall 1
Kategori
Praktisk
Format
Forelesning
Presentør
Trude Nordhuus MoeByåsen skole 
Tove AunaasByåsen skole 
Astrid Kristine SpigsethByåsen skole 
Hanne FiskaaBåsen skole 
Abstract
”Mobilt team” er en nytenkt, annen måte å organisere spesialpedagogisk opplæring på for å ivareta elever med utfordrende atferd. Deler av teamet jobber primært med autismespekterforstyrrelse og bruker autoritativ treneratferd og avtalestyring som verktøy. Teamets medlemmer gir også veiledning til kontaktlærere og andre som jobber daglig med elevene. Case: Gutt på 6. trinn med atypisk autisme og lett psykisk utviklingshemming. Gutten viser sosialt uforutsigbar atferd både overfor medelever og voksne. Vi demonstrerer praktiske eksempler på opplæringstiltak, bl.a. med avtalestyring, både på grupperom og sammen med klassen. Eleven skal bygges «innenfra» som et fundament i sosialiseringen. Eleven deltar ukentlig i 7-12 timer ordinær undervisning.