Endring av egen kjøreatferd

Kategori
Praktisk
Format
Innlegg i symposium
Performers
Linda Teikari  
Abstract
Avhengig variabel i denne studien er overholdelse av fartsgrenser. Undertegnede har lang historie på å kjøre for fort. Fartsoverskridelsene forekommer i større eller mindre grad hver eneste gang bilen benyttes. Undertegnede har fått et ukjent antall fartsbøter, og har flere prikker på førerkortet. Reduksjon av atferden å kjøre for fort har stor grad av sosial validitet. Trygg Trafikk og Statens Vegvesen (2012) melder at fart var medvirkende årsak til 47 % av alle trafikkulykker mellom 2005-2011. I tillegg ønsker undertegnede å unngå flere bøter og eventuelt førerkortbeslag. Det benyttes en changing criterion design med gradvis reduksjon av fartsoverskridelsene, kombinert med et tegnøkonomisystem dersom kriterium for forsterkning overholdes. Det er valgt å registrere kjøreatferden ved bruk av momentary time sample, der det under hver kjøretur registreres hvorvidt fartsgrensen overholdes innen 5 minutters intervaller. Målet er å kjøre maksimalt 5 km/t over gjeldende fartsgrense. Det vil tas opprettholdelsesdata etter 1 og 2 måneder. Første uke med baseline viste 0 % overholdelse av fartsgrensene.