Etablering av grunnleggende språkferdigheter og tale hos ung mann med alvorlig grad av utviklingshemming

Fra manglende auditiv oppmerksomhet til imitasjon av ord, manding, tacting og intraverbaler

27. apr 201311:15-13:00
Storefjelltoppen 2
Kategori
Praktisk
Format
Forelesning
Presentør
Tonje Gellein Åstad  
Abstract
Tjenestemottaker er en ung mann med multifunksjonshemming og alvorlig grad av utviklingshemming. Gutten hadde ikke talespråk men kunne fremme lyder for å vise ubehag eller ”takke ja” til tilbud. Det var usikkert om dette var funksjonelt. Grunnet mye utagerende atferd ble trening startet for å etablere funksjonelt ”ja” og ”nei” gjennom andre lyder som for eksempel ”akk- akk” som ble tillagt funksjonen ”nei”. Dette fungerte rimelig godt og språktrening ble derfor vurdert videreført. Den største utfordringen i starten var å etablere auditiv stimuluskontroll og imitasjon av lyder. Treningen som ble iverksatt bestod i første fase av å etablere grunnleggende språkferdigheter som å ha oppmerksomhet (blikk) mot trener, holde hender og kropp i ro og være i treningssituasjoner. Deretter ble et nitidig arbeid på å etablere vokal imitasjon på enkeltlyder initiert. Forelesningen vil beskrive progresjonen fra dette nivået og frem til etablering av imitasjon av ord, mands, tacts og intraverbaler. Video av trening og ulike opplæringsteknikker som prompt-pompt/fading og shaping fra de ulike fasene vil bli vist.