Etablering av kompleks intraverbal atferd hos barn med ASD ved å trene benevning av objekter på et bilde som alle er innenfor samme kategori

Kategori
Praktisk
Format
Innlegg i symposium
Performers
Elisabeth Ulvestad RustebakkeHøgskolen i Oslo og Akershus 
Sigmund EldevikHøgskolen i Oslo og Akershus 
Abstract
Studien tar for seg kompleks intraverbal atferd og vil undersøke om man kan lære barn med autisme å benevne flere ting innenfor en kategori ved bruk av visuelle stimuli som prompt og multiple eksemplartrening som protokoll. Det ble gjennomført 10 probe spørsmål før treningen, som dannet en baseline. Disse spørsmålene/kategoriene ble ikke trent. De samme 10 spørsmålene ble gjentatt etter treningen var gjennomført. Det ble brukt et Non-concurrent multiple baseline design på tvers av deltakere. Treningen bestod av følgende: På instruks ”hva hører hjemme…” blir barna bedt om å benevne et minimum av 5 ting som hører hjemme i den gitte kategorien. Dersom barnet ikke svarer, eller svarer for få, blir et bilde av kategorien presentert. Barnet får så instruksen på nytt. Når barnet kan nevne 5 ting innenfor kategorien med bildet tilstedet blir bildet tatt bort og barnet får samme instruks ”Hva hører hjemme…”. Når barnet kan benevne 5 ting uten bildet tilstedet går man videre til neste kategori. Hjelpeinstruks underveis i trening var vokale ytringer som ”Du kan se for deg bildet i hodet også prøve og nevne flere ting”.