Fra frustrasjon til kommunikasjon. Bruk av PECS for ei jente med autisme, ADHD, epilepsi og utviklingshemming
27. apr 201311:15-13:00
Veslefjellhall 1
Presentør
Marit Skaret | Nordlandsykehuset, Autismeteamet | |
Elin Murbræch | Saltvern skole | |
Ragnhild Øines Frøseth | Saltvern skole |
Abstract
Erfaringer fra tilpasset og strukturert opplæring i grunnskolen for elever med autisme, vil først bli presentert på bakgrunn av en kvalitativ studie gjennomført i skoleverket.
Picture Excahange Communication System (PECS) er en ofte brukt metode for å etablere et alternativ kommunikasjonssystem for barn og voksne uten et funksjonelt talespråk til å kommunisere med bilder, symboler eller ordbilder. PECS ble etablert for ei jente på 10 år med autisme, ADHD, epilepsi, utviklingshemming og uten et funksjonelt talespråk. Hennes væremåte var preget av atferd som utfordret omgivelsene med spytting, slag, høye lyder, dytting og løping.
Etablering av PECS har medført at jenta kommuniserer funksjonelt med bruk av alternativ kommunikasjon gjennom hele dagen. Når hun ikke har bilder i PECS permen som hun trenger, leter hun frem bilder i for eksempel reklame. Erfaringen fra dette arbeidet viser at det krevdes et nært samarbeid mellom spesialisthelsetjeneste, ulike kommunale instanser og familie for å etablere systemet. Felles mål og metoder, samarbeid og evaluering ble avgjørende for et godt resultat.
I case presentasjonen vil erfaringer fra det praktiske arbeidet med etablering av i PECS på skolen bli gått gjennom, samt hvordan dette ble implementert i avlastning og hjem. Behandlingsforløpet vil bli illustrert med både video og bilder.