Hvordan implementere atferdsanalytiske prinsipper i en vanlig skoleklasse på 1-4 trinn?
Performers
Magdalena Hernes | Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse | |
Kenneth Larsen | Regionalt senter for ADHD, autisme, Tourettes syndrom og narkolepsi |
Abstract
I forbindelse med Kunnskapsløftet har fokuset på effektiv og dokumenterbar opplæring i norsk skole blitt styrket og fokuset på måloppnåelse for alle elever fører til at behovet for effektiv opplæringsmetodikk er stort.
Anvendt atferdsanalyse har gjennom forskning og praktisk arbeid i skolen vist seg å være en effektiv metodikk for opplæring innen de fleste fag og også i sosial kompetanse. I dagens skole benyttes det i flere sammenhenger metoder og teknikker som baserer seg på atferdsanalytisk teori og forskning.
Foreleserne vil med praksisnære beskrivelser av de tekniske begrepene innen atferdsanalyse, og typiske eksempler fra skolehverdag i forhold til alle begrepene både ut fra individnivå og gruppenivå vise hvordan lærere som arbeider på småskoletrinnet (1-4. klasse) kan systematisere dette arbeidet gjennom å benytte anvendt atferdsanalyse til å planlegge og gjennomføre effektiv og positiv opplæring i et større omfang. Gjennom dette kan lærene fremme motivasjon til læring og skape et godt sosialt klima i klasserommet og i andre situasjoner på skolen.