Innlæring av leseferdigheter hos elev i barneskolen ved hjelp av systematisk lydering (syntetisk metode)
Performers
Kari Høium | ||
May Østby | Høgskolen i Molde | |
Yngvar Bjarne Hurlen |
Abstract
Studien redegjør for et opplegg med intensiv leseopplæring for en jente på 8 år, med diagnosen ADHD. Utgangspunktet for samarbeidet var et ønske fra foreldre og barnet selv om å tilnærme seg leseferdigheter på nivå med det som forventes på 3. klassetrinn.
Tiltaket startet med en to dagers interaktiv workshop (arbeidsmøte) med alle involverte parter. Hensikten var å skape en økt forståelse for alternativ intensiv leseopplæring, samt å etablere et samarbeidende miljø i gruppen. Positive forsterkningsprosedyrer, tilrettelegging for tegnøkonomisystem, og registreringsprosedyrer ble en vesentlig del av innholdet på workshopen.
Resultatene viser betydelig framgang i leseferdigheter, spesielt lesehastighet.
Leseopplæringen var et samarbeidsprosjekt mellom Vernepleierutdanninga i Molde, Vernepleierutdanninga ved Høgskolen i Oslo og Akershus og Nordre Aasen Bo- og habiliteringssenter. To vernepleierstudenter fra høgskolen i Molde gjennomførte den daglige lesetreningen i en praksisperiode på 10 ukers varighet.