Intensiv språktrening basert på prinsipper fra anvendt atferdsanalyse for barn med spesifikke språkvansker: Et pilotprosjekt.

26. apr 201315:00-16:45
Storefjelltoppen 2
Kategori
Anvendt
Format
Forelesning
Presentør
Jon Arne FarsethåsKapellveien habiliteringssenter 
Hilde HaugeKapellveien habiliteringssenter 
Stella Therese HansenKapellveien habiliteringssenter 
Abstract
Ved Kapellveien Habiliteringssenter tilbys språktrening og språkstimulering til barn inne på dagtrening, og en har sett gode resultater av denne treningen. Vår erfaring er at barn med spesifikke språkvansker i større eller minst like stor grad som barn med autisme og/eller psykisk utviklingshemming, profitterer på intensiv språktrening basert på prinsipper fra anvendt atferdsanalyse. 4 gutter og 1 jente, alle i førskolealder (de yngste var 3, 5 år, og eldste var 5 år ved oppstart), deltar i et pågående pilotprosjekt ved Kapellveien Habiliteringssenter. De fleste barna har diagnose innen området spesifikke språkvansker, F80.0., og skårer innen normalområdet i forhold til evnetester som Wppsy-III og Bayley III. I tillegg ble barna testet med Reynell språktest, VMI og Vineland intervju ved oppstart i september 2012. Det blir benyttet en N=1 design, pre- og post test. Barna er inne på Kapellveien Habiliteringssenter 2 dager i uken, hvor de mottar 1:1 trening, eller trening i mindre grupper. I tillegg gjennomføres noe trening i barnehagen. Treningen blir utført av studenter og støttepedagoger, med veiledning fra fagkonsulenter ved Kapellveien Habiliteringssenter. Resultater foreligger ikke pr i dag. Post test blir gjennomført i slutten av april 2013, med de samme testene som ble gjennomført ved oppstart. Oppsummering av resultatene vil bli lagt frem i forbindelse med fremlegget.