Intensiv språktrening basert på prinsipper fra anvendt atferdsanalyse for barn med spesifikke språkvansker: Et pilotprosjekt.
26. apr 201315:00-16:45
Storefjelltoppen 2
Presentør
Jon Arne Farsethås | Kapellveien habiliteringssenter | |
Hilde Hauge | Kapellveien habiliteringssenter | |
Stella Therese Hansen | Kapellveien habiliteringssenter |
Abstract
Ved Kapellveien Habiliteringssenter tilbys språktrening og språkstimulering til barn inne på dagtrening, og en har sett gode resultater av denne treningen. Vår erfaring er at barn med spesifikke språkvansker i større eller minst like stor grad som barn med autisme og/eller psykisk utviklingshemming, profitterer på intensiv språktrening basert på prinsipper fra anvendt atferdsanalyse.
4 gutter og 1 jente, alle i førskolealder (de yngste var 3, 5 år, og eldste var 5 år ved oppstart), deltar i et pågående pilotprosjekt ved Kapellveien Habiliteringssenter. De fleste barna har diagnose innen området spesifikke språkvansker, F80.0., og skårer innen normalområdet i forhold til evnetester som Wppsy-III og Bayley III. I tillegg ble barna testet med Reynell språktest, VMI og Vineland intervju ved oppstart i september 2012. Det blir benyttet en N=1 design, pre- og post test. Barna er inne på Kapellveien Habiliteringssenter 2 dager i uken, hvor de mottar 1:1 trening, eller trening i mindre grupper. I tillegg gjennomføres noe trening i barnehagen. Treningen blir utført av studenter og støttepedagoger, med veiledning fra fagkonsulenter ved Kapellveien Habiliteringssenter. Resultater foreligger ikke pr i dag. Post test blir gjennomført i slutten av april 2013, med de samme testene som ble gjennomført ved oppstart. Oppsummering av resultatene vil bli lagt frem i forbindelse med fremlegget.