"Spesialskolen" i "Normalskolen"
Hvordan sikre kvalitativ inkludering av elever med atferdsproblematikk? Presentasjon av mobilt team og case fra Byåsen skole
Performers
Trude Nordhuus Moe | Byåsen skole | |
Tove Aunaas | Byåsen skole | |
Astrid Kristine Spigseth | Byåsen skole | |
Hanne Fiskaa | Byåsen skole |
Abstract
«Mobilt team» er en nytenkende og nyskapende måte å organisere et spesialpedagogisk tilbud på, for å ivareta elever som har særlig utfordrende atferd. Med autoritativ treneratferd og avtalestyring som verktøy jobber teamet primært med utfordrende atferd og rullerer mellom flere trinn. Teamets medlemmer gir også veiledning til kontaktlærer/andre som daglig jobber med elevene.
Case: Gutt på 2.trinn med utagerende atferd. Tilmeldt fra barnehage som ekstremt voldelig. Manglende sosiale ferdigheter ble løst med aggresjon som var hans form for kommunikasjon. Praktiske eksempler på opplæringstiltak og avtalestyring som verktøy innenfor ulike typer opplæring.