Atferdsavtaler, regler og forsterkningsarrangement ovenfor to klasser på 8. trinn ved en ungdomsskole
Performers
Lene Degvold | ||
Anne Louise Finstad |
Abstract
Sent på høsten 2013 ble Mjøsen Bo og habilitering AS engasjert av en ungdomsskole med følgende bestilling: Et helt trinn ved ungdomsskolen viste atferdsproblemer i form av manglende samarbeid i undervisningen, dårlig struktur ved at de kom og gikk nær sagt som de ville, bruk av telefon og annet i undervisningen, stygg språkbruk ovenfor skolens ansatte og mange voldsepisoder mellom elever på trinnet og med elever fra andre trinn og ikke minst trusler om vold mot ansatte. Skolen beskrev at det nok var enkelte elever som «ledet an» men at det i motsetning til vanlige klasser var ekstremt mange som «fulgte på».
Intervensjonen ble derfor todelt; 1) kollektive tiltak i klasserommet samt veiledning i klasseledelse og 2) individuelle tiltak ovenfor enkelte elever (de som anses som ledere).
Denne forelesningen vil først og fremst fokusere på de kollektive tiltak som ble iverksatt. Data vil bli presentert når det gjelder læreratferd og effektiv undervisningstid.
De individuelle tiltakene vil bare bli drøftet i den grad de er relevante for effekten på det kollektive.