Bruk av tegnøkonomi som klasseintervensjon for kortere latenstid inn etter friminutt
9. mai 201417:15-18:45
Presentør
Sylvia Rølleid | Høgskolen i Østfold | |
Bente Holmberg Tveter | Høgskolen i Østfold | |
Lars Rune Halvorsen | Høgskolen i Østfold | |
Jon A. Løkke | Høgskolen i Østfold |
Abstract
Hensikten med studien var å benytte tegnøkonomi for å få elevene raskere inn i klasserommet. Lærings- og undervisningshemmende atferd er den vanligste formen for problematferd i skolen og ses ofte på som disiplinproblemer. Tegnøkonomi har god empirisk støtte i forskningslitteraturen, og er tidligere blitt benyttet for å påvirke tiden elevene bruker på å komme inn. Data vises i en ABCAB- design. Intervensjonen bestod i å utlevere tokens i form av «tommel opp» kort når minst 80 % av elvene var inne i klasserommet før 5 minutter var gått. Kortene ble vekslet inn i forsterkere; VR 4,3 skjema. Tegnøkonomisystemet viste seg å ha effekt. Resultatene viser en rask endring mellom basislinjen og intervensjonsstart.