Etablering av leseflyt hos barn i ordinær skole
10. mai 201411:15-13:00
Storefjelltoppen 1
Presentør
Dag Gladmann Sørheim | Karlsrud skole |
Abstract
Lesing er en kompleks virksomhet som består av en rekke ulike komponenter, der de mest sentrale kalles tekstuell atferd og lytteratferd (Skinner, 1957). For å mestre lesing er man avhengig av at den tekstuelle atferden frembringes med flyt. Å kunne lese med flyt anses for å være en viktig forutsetning for å forstå det som leses. Foredraget viser hvordan presisjonsopplæring kan være et nyttig system i forbindelse med å etablere flyt i atferd. Lesing krever flyt. I tillegg presenteres andre praktiske fremgangsmåter som kan brukes i tradisjonell klasseromsundervisning eller som spesialpedagogiske tiltak én til én. Presisjonsopplæring er i dag inkorporert i den anvendte atferdsanalysen. Flere studier innenfor atferdsanalyse og presisjonsopplæring viser effektive metoder, metoder som kanskje bør implementeres i den norske skole. Det vil bli presentert noe data på Standard Celeration Chart (SCC) fra klinisk arbeid.