Etablering av leseflyt hos barn i ordinær skole

10. mai 201411:15-13:00
Storefjelltoppen 1
Kategori
Praktisk
Format
Forelesning
Presentør
Dag Gladmann SørheimKarlsrud skole 
Abstract
Lesing er en kompleks virksomhet som består av en rekke ulike komponenter, der de mest sentrale kalles tekstuell atferd og lytteratferd (Skinner, 1957). For å mestre lesing er man avhengig av at den tekstuelle atferden frembringes med flyt. Å kunne lese med flyt anses for å være en viktig forutsetning for å forstå det som leses. Foredraget viser hvordan presisjonsopplæring kan være et nyttig system i forbindelse med å etablere flyt i atferd. Lesing krever flyt. I tillegg presenteres andre praktiske fremgangsmåter som kan brukes i tradisjonell klasseromsundervisning eller som spesialpedagogiske tiltak én til én. Presisjonsopplæring er i dag inkorporert i den anvendte atferdsanalysen. Flere studier innenfor atferdsanalyse og presisjonsopplæring viser effektive metoder, metoder som kanskje bør implementeres i den norske skole. Det vil bli presentert noe data på Standard Celeration Chart (SCC) fra klinisk arbeid.