Evnerike barn i møte med barnehage og skole

Hvorfor ellers friske barn ender opp med alvorlige diagnoser

10. mai 201415:00-16:45
Storefjellhall 1
Kategori
Andre temaer
Format
Forelesning
Presentør
Jan Terje BaklerMensa Norge Gifted Children Programme 
Abstract
Foredraget tar for seg bakgrunnen og historikken for forskning på begavede barn, og hvordan denne har delt seg i to grupperinger; Evnerike talenter og høyt intelligente underytere. En tredje gruppering, som tilpasser seg, opptrer som usynlig i dagens skole og er ikke gjenstand for forskning. Likevel defineres disse som underytere i forhold til deres potensiale. Med dette som bakgrunn legges situasjonen for de begavede barna i dagens skole fram, og det problematiseres hvordan tilfeldigheter avgjør om barna ender opp som vidunderbarn, eller klienter i barne- og ungdomspsykiatrien. Det legges fram mulige årsaker og forskning for hvordan dette veiskillet oppstår i løpet av det første til tredje skoleåret, og hvordan de høyt intelligente underyterne utvikler atferdsvansker som likner på kjente diagnoser, og dermed gis behandling i tråd med dette. Til sist foreslås det forskningsbaserte tiltak som kan hjelpe de høybegavede å opprettholde sin læringsglede og positive selvbilde.