Evnerike barn i møte med barnehage og skole
Hvorfor ellers friske barn ender opp med alvorlige diagnoser
10. mai 201415:00-16:45
Storefjellhall 1
Presentør
Jan Terje Bakler | Mensa Norge Gifted Children Programme |
Abstract
Foredraget tar for seg bakgrunnen og historikken for forskning på begavede barn, og hvordan denne har delt seg i to grupperinger; Evnerike talenter og høyt intelligente underytere. En tredje gruppering, som tilpasser seg, opptrer som usynlig i dagens skole og er ikke gjenstand for forskning. Likevel defineres disse som underytere i forhold til deres potensiale.
Med dette som bakgrunn legges situasjonen for de begavede barna i dagens skole fram, og det problematiseres hvordan tilfeldigheter avgjør om barna ender opp som vidunderbarn, eller klienter i barne- og ungdomspsykiatrien. Det legges fram mulige årsaker og forskning for hvordan dette veiskillet oppstår i løpet av det første til tredje skoleåret, og hvordan de høyt intelligente underyterne utvikler atferdsvansker som likner på kjente diagnoser, og dermed gis behandling i tråd med dette.
Til sist foreslås det forskningsbaserte tiltak som kan hjelpe de høybegavede å opprettholde sin læringsglede og positive selvbilde.