Individuelt tilpasset opplæring ved Åsveien skole og ressurssenter
9. mai 201417:15-18:45
Presentør
John Inge Korsgat | Trondheim kommune | |
Eli Indergaard | Trondheim kommune |
Abstract
Åsveien skole gir opplæring innenfor veldig mange områder for elever med autisme, som har veldig stor forskjell i funksjonsnivå og alder, der alle elevene også har utviklingshemming og opplæringsvansker. Denne posteren vil vise hvordan mange av våre elever har hatt opplæring innenfor områder som tilvenning til klipping av hår, klipping av fingernegler, kunne benytte ukjente toaletter, kunne svelge tabletter hele, innlæring av nye tegn basert på elevens interesseområde, bruk av blikk for kommunikasjon, gjennomføring av gymløype i samspill med andre elever, kunne vente i korte tid og kunne stoppe ved instruks.. Alle områder valgt for opplæring er satt ut fra elevens behov for tilrettelegging og blir byggesteiner i videre opplæring eller nye ferdigheter i dagliglivets ferdigheter. Ferdighetene blir trent på enerom inntil de etter mestring blir flyttet over til naturlige situasjoner. Positiv forsterkning enten direkte eller ved bruk av tegnøkonomisystemer. Lengde på innlæringsperioden varierer veldig, og vil bli presentert.