Manualbasert Studentveileder som verktøy for å heve veilederkompetanse i praksis

Interteaching for kommunalt ansatte

Kategori
Andre temaer
Format
Innlegg i symposium
Performers
Kari HøiumHøgskolen i Oslo og Akershus, Institutt for Atferdsvitenskap 
Christine TørrisHøgskolen i Oslo og Akershus, Institutt for Atferdsvitenskap 
Abstract
I et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Oslo og Akershus, Institutt for atferdsvitenskap og Skedsmo kommune, ble det tilrettelagt for en manualbasert Studentveileder. Initiativet kom fra vernepleiere i et bofellesskap for utviklingshemmede i kommunen, som ønsket å øke sin kompetanse i å veilede studenter i praksis. Høgskoleutdannede miljøterapeuter ble inkludert (n=15), de fleste av dem vernepleiere fra ulike bofellesskap. Deltagerne ble delt i to grupper, og gjennomførte et systematisk veiledningskurs henholdsvis høsten 2011 og våren 2012. Kurset besto av 5 samlinger á 2 timer, basert på en atferdsanalytisk tilnærming. Det ble lagt opp til konkrete oppgaver mellom hver samling. Studentveilederen ble utarbeidet i en 5 timers workshop juni 2012, etter gjennomføring av kurset. Begge gruppene og faglig tjenesteleder deltok. En pre- post-test ble utført i etterkant av kurset med tanke på utbytte av Studentveilederen. Posttesten ble fulgt opp med et fokusgruppeintervju.